Taiteen ostaminen

Taidetta ostetaan yleensä joko silkasta intohimosta taiteeseen ja sen lisäksi pitkäaikaisena sijoituskohteena. Hyvä taide riippumatta sen käyttötarkoituksesta, herättää aina jotain tunteita ja ostopäätöstä saatetaan harkita yhtä kauan kuin esimerkiksi auton tai asunnon ostoa. Tämän ymmärtää, sillä kallis taideteos saattaa joskus pysyä samalla omistajalla hänen loppuikänsä. Taiteen osto-oppaat, taideseurat, taiteen asiantuntijat ja galleristiart-1478833_960_720t voivat toimia neuvonantajina taidetta ostettaessa. Jos taideteos tulee hankittua lähinnä omaksi iloksi ja sen arvon kehitys sijoituskohteena on toissijaista, silloin kannattaa valita teos, josta saa mielihyvää pitkäksi aikaa. Suosikkitaiteilijan löytyessä usein tulee himo kartuttaa kokoelmaa saman taiteilijan muilla teoksilla. Riittävä tutustuminen kulloisenkin taiteilijan muuhun tuotantoon, eri aikakausien suosioon, yleiseen hintatasoon ja teosten saatavuuteen, edesauttaa onnistunutta ostopäätöstä.

Seuraavat asiat on hyvä tietää taidekaupoilla galleriassa tai kiertävässä näyttelyssä.

  • Jos teoksessa ei ole tarraa, se on yleensä myynnissä.
  • Punainen tarra tai lappu ilman muita merkintöjä tarkoittaa myytyä teosta.
  • Teoksesta saattaa olla useampia versioita ja nämä on usein merkitty esim. 1/4, 2/4 jne.
  • Teoksen ollessa osa suurempaa kokonaisuutta tai sarjaa, sitä ei välttämättä voi ostaa yksittäin.
  • Osamaksusopimus voi tapauskohtaisesti olla mahdollista. Tätä voi tiedustella taidekauppiaalta.
  • Taideteoksen voi useimmiten varata itselleen, jos ei ole vielä varma ostopäätöksestä. Tämä on lähes aina maksutonta.
  • Jos kyseessä on näyttely, ostetun teoksen saa omakseen yleensä vasta näyttelyn päättyessä.

Taidehuutokaupat

Perinteiset taidehuutokaupat voivat ensikertalaisesta vaikuttaa mystisiltä ja kaoottisilta. Niille, jotka ovat jo vihkiytyneet huutokaupan saloihin erityisesti taiteen saralla, kaupankäynnin seuraaminen sivusta voi olla jännittävää ja hauskaa ajanvietettä, jota voi verrata parhaimmillaan urheiluotteluun. Taidehuutokaupat ovat aina toimineet suhteellisen luotettavana suunnannäyttäjänä taidemaailmassa. Myyntihintojen kehitys, ostajien määrä ja myyntiartikkelien taso kertovat paljon sekä yleisestä talouden tilasta ja siitä, miten taide menee kulloisenakin ajanhetkenä kaupaksi myös yksityisellä puolella. Huutokaupan vetäjä pitää huolen tunnelmasta ja pyrkii usein omaperäisellä tyylillä houkuttelemaan vastahakoisia ostajia korottamaan hintaa vielä kerran.

Perinteisessä huutokaupassa paikan päällä uusi tarjous osoitetaan nostamalla tarkoitukseen tehty osoitin ilmaan tai muuten ennalta sovitulla tavalla. Nostoväli on määrätty etukäteen, mutta meklari voi sitä halutessaan muuttaa kesken kaupankäynnin. Verkkohuutokaupat ja etähuutaminen sovelluksen tai puhelimen välityksellä ovat nykyään lähes syrjäyttäneet perinteiset huutokaupat massamarkkinoilla. Valtaosa kohtuuhintaisesta ja keskiluokkaisen kuluttajan saavutettavissa olevasta taiteesta erityisesti sijoituskohteena, myydään joko näyttelyissä suoraan tai verkossa. Kaikkein arvokkaimpia kohteita lähdetään toki edelleen huutamaan pitkienkin matkojen takaa.

Erilaisia huutokaupan muotoja

  • Englantilainen huutokauppa on yleisin tarjouskilpailun muoto, jossa korkeimman tarjouksen tehnyt voittaa kohteen itselleen.
  • Jos teosta ei ole kukaan kiinnostunut ostamaan sen lähtöhinnalla, meklari voi laskea hintaa kunnes halukas ostajaehdokas löytyy. Tätä kutsutaan hollantilaiseksi huutokaupaksi.
  • Ulosmitattu ja konkurssipesän jäämistö myydään eteenpäin yleensä pakkohuutokaupalla. Koska tavara on usein saatava myytyä hinnalla millä hyvänsä, pakkohuutokaupoissa vallitsee ostajan markkinat ja arvokkaita löytöjä on välillä mahdollista hankkia reilusti markkinahintaa edullisemmin.
  • Tarjouskilpailu palveluita kilpailutettaessa on käänteinen huutokaupan muoto. Palvelun tarjoajat pyrkivät antamaan halvimman mahdollisen tarjouksen voittaakseen sopimuksen. Tämä tapa käydä kauppaa on hyvin yleistä julkisella sektorilla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *